blir presentert for en if-setning.
De tradisjonelle temaene kontrollstrukturer og tabeller settes
inn
i en objektorientert sammenheng. Bruk av ferdige klasser vektlegges,
og klasser for lyd, bilde, grafikk, sortering og søking
gjennomgås i denne første delen.
Appleter og applikasjoner lages.
Andre halvdel omfatter
videregående temaer. Datafiler av ulike typer
gjennomgås. Tabell-lister ("vektorer") tas
i bruk. Det gis en relativt grundig innføring i programmering
av klassetrær og polymorfi, som er et nødvendig
grunnlag for programmering av grafiske brukergrensesnitt (GUI)
ved bruk av Swing-biblioteket. De siste kapitlene gir introduksjoner
til avanserte emner som trådprogrammering, algoritmer
og datastrukturer, distribuerte systemer (socketprogrammering
og RMI), samt programmering
mot database.
Unified Modeling Language (UML) brukes
som modelleringsspråk i boka.
Hvert kapittel innledes med læringsmål og avsluttes
med en liste over nye begreper, repetisjonsoppgaver og større
programmeringsoppgaver. De fleste delkapitlene avsluttes med
mindre oppgaver, der leseren oppfordres til å arbeide
aktivt med stoffet. BESTILLING
>
Se
også bokas hjemmeside.
|