Forventede resultat og regional effekt
Forventede resultat Regional effekt
FORVENTEDE RESULTAT
Det forventes bl.a. følgende konkrete resultat fra gjennomføringen
av programmet;
- Referat fra lokale utviklingsseminar.
- Utkast til samarbeidsmodell(er) for praktisk rettede FoU-prosjekt.
- Rapporter fra kompetansekartleggingsarbeidet som angir
hvilke kompetansehevende tiltak som trengs, f.eks behov for:
- Desentraliserte studietilbud
- Kombinasjonstilbud (IT og helse, lærerutdanning,
økonomi osv..)
- Nye organisatoriske og evt. pedagogiske tiltak for kompetanse
overføring
- spesielle EVU tilbud
- Andre kompetansehevingstiltak
- En pool av ideer, tiltak og prosjekt som kan gjennomføres
innenfor rammen av programmet
- Rapport fra gjennomførte prosjekt.
- Eget nettsted for prosjektet - som redskap for informasjon
og kommunikasjon
- Evaluering av Røvik-modellen slik den anvendes i
dag, både med hensyn til undervisningsform og næringsmessig
effekt.
- Spredning og utprøving av Rørvik-modellen
i Fosen- og Fjellregionen.
- Varige samarbeidsnettverk mellom ulike aktører i
prosjektet, og andre aktuelle aktører (nettverk lokalt og
på tvers av regioner knyttet til kompetanse-/utviklingsmiljø).
- Etablering av lokale utviklingsgrupper knyttet til ulike
fagpersoner/miljø ved utdanningsinstitusjonen(e).
- Utvikle tilpassede modeller for regional kompetanseutvikling,
bl.a. basert på erfaringene med utprøving av Rørvik-modellen.
- Det forventes gjennomført omlag 3000 vt (fra Nettverksuniversitetet),
dvs. ca. 150 deltidsstudenter over 2 år i forbindelse med
utvikling og spredning av Rørvik-modellen.
- Prosjekt og tiltaksoversikt på Web.
- Konferanse/evalueringsrapport.
REGIONAL EFFEKT
Det forventes bl.a. følgende regionale effekter fra gjennomføringen
av programmet;
- En viktig og langvarig effekt er en målbar økning
i kompetansen i distriktet, ved at antallet personer med formell
kompetanse på 20 vekttall eller mer, øker med minimum
100 i løpet av perioden. Undervisningen gjennomføres
ved å hente fag fra IT-2000 samarbeidet og Nettverksuniversitetet
(NVU).
- 80% av bedrifter som har deltatt i kompetansekartleggingen
har fulgt opp og gjennomført systematisk kompetanseheving/næringsutviklingsprosjekt.
- Utvikling av en langvarig kobling mellom HiST/ NTNU opp
mot ressurspersoner lokalt slik at disse gjennom livslang læring
kan få nødvendig kompetansepåfyll, og hente ut
spisskompetanse fra høgskole?miljøet når det
er behov for dette. I tillegg utvike modeller for hvordan høgskolemiljøet
kan trekke på ressurser lokalt i undervisnings- og FoU-arbeid.
- Hele prosjektet er innrettet mot regionale behov, men henger
nøye sammen med prosjektet IT-2000, som er et landsdekkende
samarbeidsprosjekt mellom 9 høyskoler i Norge, med formål
å tilføre distriktene IT-kompetanse. HiST har ledelsen
av IT-2000 prosjektet. I tillegg vil regionenes behov for fjernundervisningstilbud
økes både i bredde og dybde gjennom samarbeidet med
Nettverksuniversitetet (NVU).
- Bruken av IT i produktutvikling, tjenesteyting og som del
av produkt forventes å øke sterkt. Dette vil være
en forutsetning for levedyktigheten av mange bedrifter.
- SLANK vil også bidra til å sette det lokalt
utviklingsarbeid inn i en mer helthetlig sammenheng, bl.a. gjennom
kobling mot andre relevante prosjekt som f.eks. Interreg-prosjektet
DO-IT og EU-prosjektet EuroCompetense
- Videregående skole forventes å bli aktivisert
i forhold til deltagelse i regional kompetanseutvikling.
- Det forventes at det gjennom prosjektet etableres læringsmiljø
lokalt, bla. basert på spredning, utvikling og lokal forankring
av Rørvik-modellen.
|