SLANK

Aktiviteter

_
_
Kontakt oss Fosen Fjellregionen Ytre Namdal Kompetansemiljø
_
_

Om SLANK

Målsettinger

Aktiviteter

Resultater

Organisering

Budsjett

Deltagere

Fagtilbud 2002

Lastnedfil

Linker


Diskusjon


Interne siderpassord

Planlagte aktiviteter og tiltak


Lokale utviklingsseminarer, scenarier med regionale utfordringer
De lokale utviklingsseminarene skal bidra til at man lokalt utarbeider egne utviklingsscenarier med vekt på IT som konkurransefortrinn i næringsutviklings-arbeidet. Utviklingsscenariene skal omfatter IT-områdets rolle med hensyn til utvikling både av produkter, tjenester og infrastruktur (fysisk og organisatorisk).

I forbindelse med de lokale utviklingsseminarene vil det også være behov for utstrakt bruk av oppsøkende virksomhet. Både i forkant og etterkant av seminarene vil regionkoordinatoren ha en viktig rolle i både å motivere for og oppfølging av de lokale utviklingsseminarene.

Scenariene skal beskrive:

  • Opplevelse og kartlegging av nåsituasjon med hensyn til bruk av IT
  • Forventet ståsted om 3 - 5 år (10 år) både med hensyn til egne ønsker (IT som virkemiddel internt i bedriften og IT som virkemiddel hos aktører utenfor bedriften) og forventede krav utenfra (utvikling innen bransjen, innen regionen og innen IT-området generelt) når det gjelder utvikling av produkter, tjenester og infrastruktur.
  • Avvik mellom nåsituasjon og ønsket/forventet situasjon om 3-5 år.

Figur:
Utviklingstrekk med vekt på det økende behovet for å kunne ta i bruk IT

figur


Utviklingen innen IT-området kan også medføre behov for og utvikling av nye produkter og tjenester.

Produkter - forbedret kvalitet på produktene, nye produkter, IT i produktutvikling
Tjenester - forbedret kvalitet på tjenenstene, nye tjenester
Infrastruktur - fysisk og organisatorisk

Næringsutvikling/FoU- utvikling av modeller og verktøy for samarbeidsmønstre
Utvikle samarbeidsmønstre hvor prosjektgrupper sammensatt av ansatte i de lokale bedriftene, lokalt virkemiddelapparat og fagpersoner ved HiST samarbeider via nettbaserte utviklingsverktøy, bla. med erfaringer fra deltagelsen i EU-prosjektet EuroCompetense. Dette innebærer at det etableres konkrete utviklings-/samarbeids-prosjekt via nett.

Effekt: Lokal tilgang på god kompetanse fra høgskolene og høgskolene kan trekke på ressurspersoner lokalt. Bedre situasjonen for høyt utdannet arbeidskraft ved at de har løpende kontakt mot fagmiljø - en nøkkelfaktor bl.a. i forbindelse med utvikling av lokale Næringshager.

Kartlegging av kompetansebehov i lokalsamfunnet
I SLANK-programmet vil en bl.a. bruke en metode utviklet av NHO for kompetanse-kartlegging i bedrifter. Gjennom bruk av lokale prosessveiledere som både kan metoden og som kan fungere som formidlere til utdanningsinstitusjonene/ tilbyderne, er formålet å sette temaet på dagsorden og arbeide systematisk for å oppnå konkrete resultater. Det vil også være aktuelt å benyttes andre kartleggingsverktøy som f.eks. Gap-analyser, SWOT-analyser, PMI-analyser m.m.

Lokalt næringsliv er ikke god nok på å etterspørre/"bestille" opplæringstilbud. For at tilbyderne skal kunne gi et godt tilbud er det nødvendig at kravspesifiseringen i forhold til opplæringsbehov bedres. Erfaringer fra tidligere prosjekter (f.eks. ved utarbeidelsen av NHOs metode for kompetansekartlegging), viser at lokalt samarbeid på tvers av bransjer fungerer godt for dette formålet, samtidig som det synliggjør omfanget av den lokale etterspørselen.

Det vil bli lagt vekt på å skaffe oversikt over kunnskap som finnes innenfor området, slik at man kan bygge på de erfaringer som er gjort. Blant annet vil vi dra nytte av et arbeidet som er gjort i regionen tidligere i forbindelse med prosjektet "Trønderverkstedet - brukertilpasset opplæring for voksne", med utvikling og utprøving av en enkel metode for kompetanse?kartlegging.

Denne delen av programmet vil bli knyttet opp mot utprøving og spredning av Rørvik-modellen og startes opp på Fosen og i Fjellregionen, og gjennom de erfaringene en gjør her, legges grunnlaget for å følge opp i flere regioner suksessivt. Det er imidlertid viktig å hele tiden fundamentere aktivitetene lokale, og det vil bli etablert kontakt mot andre beslektede prosjekter - f.eks. Orkdalsprosjektet, slik at erfaringene kan sammenholdes.

Evaluering, utprøving, utvikling og spredning av Rørvik-modellen
I prosjektet vil en se nærmere på erfaringene fra bruken av Rørvik-modellen i Ytre-Namdal, og gjennomføre evaluering av modellen både med hensyn til undervisningsform og effekt på næringsutviklingen i regionen. Evalueringen vil altså favne over hele spekteret av aktiviteter; dvs. kompetansekartlegging, kompetanseutvikling og næringsutvikling. I denne sammenheng vises det også til rapporten: OECD (1999). Overcoming Exclusion Through Adult Learning. Paris. (The Rørvik-Project), hvor modellen er beskrevet og vurdert.

Både i Fosen- og Fjellregionen er det allerede avdekket kompetansebehov som kan dekkes gjennom en lokalt forankret og tilpasset Rørvik-modell. En vil derfor raskt kunne komme i gang med utprøving og tilpassing av Rørvik-modellen i disse regionene.

Som del av prosjektet vil også erfaringene med spredning av modellen og lokal forankring av denne bli evaluert etter samme modell som evalueringen i Ytre-Namdal. Det vil også gjennomføres sammenlignende studier, med henblikk på å identifisere kritiske suksessfaktorer i forhold til ytterligere spredning av modellen.

Det vil også bli gjennomført sammenlignende studier av modellen anvendt på ulike regioner, med henblikk på å identifisere kritiske suksessfaktorer. Det legges vekt på å oppnå konkrete resultat ved gjennomføring av målrettede og rangerte tiltak basert på kartleggingsarbeidet lokalt.

I tillegg til Rørvik-modellen vil det også kunne gjennomføres andre kompetansehevende tiltak og opplæringsprogram. Dette vil f.eks. kunne være tiltak på videregående skoles nivå, tilbud til enkeltbedrifter/bransjer, tilbud direkte via Nettverksuniversitetet etc.. I forbindelse med reduksjonen det reviderte budsjettet, er imidlertid budsjettposten til denne typen aktiviteter noe redusert.

Det planlegges gjennomført minst 3000 vt i programperioden, fordelt på omlag 750 vt i hver av regionene Fjellregionen, Fosenregionen og Ytre-Namdalsregionen. De resterende 750 vt vil dels kunne bli gitt i disse regionene, evt. i andre regioner hvor det identifiseres behov.

Tilbudene som gis via bl.a. Rørvik-modellen finansieres delvis ved at bedrifter, organisasjoner eller kommuner deltar med finansiering av undervisningen. Denne innsatsen regnes i denne sammenheng som regional innsats og derfor som regional kapital i budsjettsammenheng. I forbindelse med reduksjonen det reviderte budsjettet er midlene til direkte støtte til kompetansehevende tiltak redusert. SLANK-programmet vil derfor i sterkere grad konsentreres om å tilrettelegge for gjennomføring av kompetansehevende tiltak i regionen. Det vil legges spesiell vekt på å fokusere på tiltak som vil ha varig effekt og som vil kunne fortsette også etter at SLANK-programmet er gjennomført.

Etablere prosjekt"pool"/definere pilotforsøk
Med bakgrunn i kartlegginsaktivitetene i programmet utarbeides det forslag til tiltak som inngår i en prosjektpool. På enkelte områder kan de ulike regionene allerede ha kommet så langt i kartleggingsarbeidet at det raskt kan iverksettes utvalgte pilotforsøk

Informasjon og kommunikasjon i SLANK prosjektet - etablering av nettsted
Det etableres et eget nettsted for programmet. Nettstedet skal funger som en møteplass for deltagerne i programmet og som en informasjonskanal ut mot regionene, slik at det legges til rette for erfaringsoverføring.

Erfaringsutveksling med andre prosjekter
Trekkes på erfaringer fra andre prosjekt, både prosjekt som er planlagt, igangsatt eller gjennomført i regionen tidligere - prosjekt som er gjennomført i andre regioner - andre prosjekt som Interreg-prosjeket DO-IT, EU-prosjektet EuroCompetense og nasjonale og internasjonale program og prosjekt.

Utarbeidelse av strategier og tiltak for gjennomføring av konkrete prosjekt som følge av kartleggingsarbeidet
Med utgangspunkt i prosjekt"poolen" foretas en rangering og videre konkretisering av tiltakene som er beskrevet. Et utvalg av disse gjennomføres i løpet av programperioden.

Resultatspredning/evaluering
Prosjektet evalueres fortløpende. Det legges imidlertid vekt på at tiltakene formuleres så konkret at de enkelt også skal kunne evalueres med hensyn til måloppnåelse.

Det legges også opp til en sprednings og evalueringskonferanse i første halvdel av programmet. Denne konferansen har som formål å oppsummere/evaluere arbeidet så langt i prosjektet, samt å spre informasjon for å fange opp andre aktuelle aktiviteter, tiltak og prosjekt

Programmets første del vil konsentreres om tre utvalgte regioner, Fosenregionen, Fjellregionen og Ytre Namdal, men med erfaring /samarbeid med Orkdalsregionen. Det legges stor vekt på resultatspredning og iverksetting også i andre regioner. På denne måten vil man i disse regionene kunne komme raskere over til en gjennomføringsfase som vil gi den mest direkte nytten for de bedrifter som deltar.

I forhold til spredning av Rørvik-modellen, legges det vekt på å komme i gang med evaluering av modellen som den er pr. idag både med hensyn til undervisningsform og næringseffekt. Det er også planlagt en begrenset utprøving av modellen (30 studenter) i Fosen- og Fjellregionen allerede fra høsten -2000. Det er aktuelt med ytterligere spredning av modellen, i tillegg til evaluering av erfaringene fra Fosen- og Fjellregionen. En sammenlignende studie vil også bli gjennomført.

_
^ Til Toppen Ansvarlig: bjorntl@tisip.no << Tilbake
_