SLANK

Målsettinger

_
_
Kontakt oss Fosen Fjellregionen Ytre Namdal Kompetansemiljø
_
_

Om SLANK

Målsettinger

Aktiviteter

Resultater

Organisering

Budsjett

Deltagere

Fagtilbud 2002

Lastnedfil

Linker


Diskusjon


Interne siderpassord

Mål

Denne siden gir en oversikt over målstrukturen i programmet. En skjematisk oversikt over målstruktur finner du i malstruktur.doc (51 KB)

Hovedmål | Delmål | Resultatmål


Målstrukturen gir retning og rammer for prosjektet, og tiltakene/aktivitetene som skal gjennomføres skal støtte opp under disse målene. En rekke aktiviteter og tiltak er skissert i denne søknaden, men det er en forutsetning at styringsgruppen for programmet i samråd med prosjektledelsen skal konkretisere aktiviteter og tiltak ytterligere, både med hensyn til konkret utforming og tidspunkt for gjennomføring. Det er også satt av en egen post "forberedende arbeid" til dette formålet.

Spesielt gjelder dette konkretisering og utvelgelse av pilotprosjekt knyttet opp mot både næringsutvikling og kompetanseheving.

Det er også verdt å merke seg at det er delvis overlapp mellom de ulike målsettingene. De ulike resultatmålene og aktiviteter/tiltak knyttet til disse vil være med å bidra til å oppnå flere av delmålene. Denne overlappen er bevisst, idet overlapp mellom aktiviteter og tiltak vil bidra til erfaringsoverføring og sammenheng i programmet som helhet.

En samlet oversikt over målstrukturen med tilhørende budsjettposter er gitt i vedlegg 1: "Tabell 1: Oversikt over målstruktur med tilhørende budsjettposter"

Hovedmål

Hovedmålsettingen med SLANK-programmet er:
"Å bidra til økt næringsutvikling og kompetanseheving i distriktene, med spesiell fokus på evnen til å kunne ta i bruk IT"

Delmål

Med bakgrunn i fokus på næringsutvikling og kompetanseheving kan det formuleres følgende delmål for programmet:

  1. Øke fokus på IT-kompetanse som et konkurransefortrinn for næringsutvikling i regionen
  2. Utvikle og videreutvikle regionale samarbeidsnettverk
  3. Styrke regional erfaringsoverføring mellom prosjekt og aktører
  4. Styrke lokal innsats på kompetansekartlegging
  5. Styrke lokal kompetanse (bl.a. som følge av EVU-reform), herunder videreutvikling og spredning av Rørvik-modellen

Dette er målsettinger som støtter opp under hovedmålsettingen, men som vil være støttet opp av flere ulike tiltak og aktiviteter. I hvilken grad delmålene nås vil være avhengig av om resultatmålene oppnås.

Resultatmål

Til delmålene er det satt opp et sett med resultatmål, mål som i mye større grad er konkrete og målbare. Det er også skissert et sett konkrete aktiviteter og tiltak som skal bidra til å nå disse resultatmålene.

Nedenfor følger en oversikt over de resultatmål som er satt for å bidra til å nå dette delmålet, avslutningsvis er det beskrevet hvilke konkrete tiltak som er planlagt iverksatt for å nå disse målene.

a) Øke fokus på IT-kompetanse som et konkurransefortrinn for næringsutvikling i regionen

  • Etablere regionale fora for informasjon og diskusjon vedr. IT og næringsutvikling
  • Næringsutvikling/FoU - utvikling av modeller og verktøy for samarbeidsmønstre (FoU-prosjekt)
  • Etablere en "pool" av prosjektideer/tiltat, samt definere pilotforsøk
  • Kartlegge nye tjenester, produkter og infrastruktur som en ønsker å utvikle i et 3 - 5 års perspektiv, og ut fra dette utlede lokalt forankrede kompetansebehov
  • Med basis i kartleggingsarbeidet iverksette tiltak for å øke den lokale IT-kompetansen og bruken av IT i både tjenesteyting, produktutvikling og infrastruktur

Følgende aktiviteter er planlagt for å nå disse resultatmålene:
- Gjennomføre lokale utviklingsseminar/oppsøkende virksomhet
- Gjennomføre utvalgte prosjekt innenfor næringsutvikling
- Rapporter fra gjennomføring av tiltak/pilot fra prosjekt"poolen"
- Etablering av lokale utviklingsgrupper knyttet til ulike fagpersoner/miljø ved utdanningsinstitusjonen(e)
- Utkast til samarbeidsmodell(er) for praktisk rettede FoU-prosjekt
- Etablere prosjektpool av ideer, tiltak, prosjekt (på internett)

For utdypende beskrivelse av de enkelte aktivitetene, se "Utdypende beskrivelse av de ulike aktiviteter og tiltak".

b) Utvikle og videreutvikle regionale samarbeidsnettverk

  • Øke samspill mellom lokalt og kompetansemiljø
  • Utvikle varige koplinger gjennom å etablere lokale/regionale arenaer
  • Utvikle en metode for å trekke på kompetansen til HiST/HiBT (og NTNUs) opp mot lokale ressursfora som f.eks. ressurssenter, næringshager osv

Følgende aktiviteter er planlagt for å nå disse resultatmålene:
- Regionale koordinatorfunksjoner (1 stilling knyttet til hver region)
- Etablering av nettsted for prosjektet

For utdypende beskrivelse av de enkelte aktivitetene, se "Utdypende beskrivelse av de ulike aktiviteter og tiltak"

c) Styrke regional erfaringsoverføring mellom prosjekt og aktører

  • Eget nettsted for prosjektet for intern og ekstern informasjon i programmet
  • Erfaringsutveksling med andre prosjekter
  • Skaffe oversikt over og koordinere andre tiltak og prosjekt innenfor regionene (f.eks. SMB-kompetanse, REGINN, Interreg-prosjekt m.m

Følgende aktiviteter er planlagt for å nå disse resultatmålene:
- Sprednings/evalueringskonferanse
- Prosjekt og tiltaksoversikt på web

For utdypende beskrivelse av de enkelte aktivitetene, se "Utdypende beskrivelse av de ulike aktiviteter og tiltak"

d) Styrke lokal innsats på kompetansekartlegging

  • Vinne erfaringer med ulike modeller for kompetansekartlegging
  • Få lokale aktører i fellesskap til å arbeide med kompetansekartlegging og kompetanseheving og å gjennomføre prosjektet på en slik måte at prosess-kompetansen blir liggende igjen lokalt
  • Oversikt over hvilke kompetansehevende tiltak som trengs, som f.eks.
  • Desentraliserte studietilbud,
  • Kombinasjonstilbud (IT og helse, lærer-utdanning, økonomi osv..),
  • Nye organisatoriske og evt. pedagogiske tiltak for kompetanse overføring,
  • Spesielle EVU tilbud,
  • Andre kompetansehevingstiltak

Følgende aktiviteter er planlagt for å nå disse resultatmålene:
- Utprøving av ulike modeller for kompetansekartlegging, bl.a. en metode utviklet av NHO i Nord-Trøndelag
- Gjennomføring av egne kompetansehevende tiltak (se pkt e.)
- Gjennomføre lokale kartlegginger (Gap-analyser, PMI, SWOT etc..)
- Arbeide rapporter vedr. behov for kompetansehevende tiltak

For utdypende beskrivelse av de enkelte aktivitetene, se "Utdypende beskrivelse av de ulike aktiviteter og tiltak"

e) Styrke lokal kompetanse (bl.a. som følge av EVU-reform), herunder videreutvikling av Rørvik-modellen.

  • Få lokale aktører i fellesskap til å arbeide med kompetansekartlegging og kompetanseheving og å gjennomføre prosjektet på en slik måte at prosess-kompetansen blir liggende igjen lokalt
  • Evaluere, utprøve, utvikle og spre Rørvik-modellen slik at modellen tilpasses lokale behov både i forhold til tilrettelegging av lokalt læringsmiljø og økt fagtilbud både i bredde og dybde.
  • Utvikle tilpassede modeller for regional kompetanseutvikling, bla. basert på erfaringene med utprøving av Rørvik-modellen
  • Det forventes gjennomført omlag 3000 vt totalt i de ulike regionene (fra bl.a. NVU)

Følgende aktiviteter er planlagt for å nå disse resultatmålene:
- Evaluere av RØRVIK-modellen (Ytre/Namdal)
- Utvikling og gjennomføring av fag, kurs, seminar (estimert 3000 vt fordelt på regionene)
- Teknisk utstyr og etablering av nettverk
- Gjennomføring av lokale forelesninger og samlinger innenfor Rørvik-modellen
- Prosjekt/øvrig kompetanseheving med tilhørende rapportering
- Gjennomføring av kompetanseprosjekt fra prosjekt"poolen"

KRD har valgt å holde posten for "utvikling og gjennomføring av fag, kurs, seminar" i regionene utenfor ved beregning av støttebeløpet til programmet. SLANK-programmet vil derfor i mindre grad gå inn med direkte støtte til gjennomføring slike fag, kurs og seminar. En slik eventuelt direkte støtte vil konsentreres om de områdene hvor de også er direkte med på å vinne erfaring med lokal tilpassing av Rørviklmodellen. SLANK-programmet vil å sterkere grad fokusere på tilretteleggerrollen lokalt og samhandlingsnettverk mellom regionene og mellom regionene og høgskole/universitet (øvrige kompetansetilbydere). For utdypende beskrivelse av de enkelte aktivitetene, se "Utdypende beskrivelse av de ulike aktiviteter og tiltak"

f) Fellestiltak for prosjektet

For å støtte opp under aktiviteter og tiltak er det etablert en egen styringsgruppe for programmet.Til denne styringsgruppen er det knyttet to prosjektledere, en med hovedansvar for næringsutvikling og en med hovedansvar for kompetanseheving.

Til prosjektlederne er det knyttet tre regionkoordinatorer knyttet til Fjellregionen, Fosenregionen og Ytre-Namdalsregionen.

Disse skal sørge for at bl.a. følgende aktiviteter blir gjennomført:
- Forberedende arbeid
- Oppsummerings/evalueringskonferanse
- Sluttrapport for DIT-programmet, inklusive evaluering
- Etablering av nettsted for prosjektet

Målgrupper

Målgruppene for programmet er :
- SMB generelt
- Utdanningsorganisasjoner/ -institusjoner (som kompetansetilbydere og samarbeidspartnere for næringslivet)
- Utdanningssøkende i regionene generelt

I tillegg vil det offentlige - fylkeskommuner, kommuner, relevante offentlige instanser/ SIVA/ SND/ NFR osv. delta for å stimulere til og bidra som tilrettelegger for kompetanseutvikling i næringslivet.

_
^ Til Toppen Ansvarlig: bjorntl@tisip.no << Tilbake
_