Bakgrunn


1.1 Norsk samarbeidsprosjekt
1.2 Erfaringar frå JITOL-prosjektet
 1.2.1 Europeisk progam
 1.2.2 Partnare i JITOL-prosjektet
 1.2.3 Prosjekt-organisering
 1.2.4 Erfaringer fr\145 JITOL-samarbeidet

1.1 Norsk samarbeidsprosjekt

Ut frå erfaringane ein har fått gjennom EU-prosjektet, JITOL og andre tilbod om open og fleksibel læring, har fagmiljøa ved fire norske, høgre utdannings-institusjonar gått saman om vidareføring av eit ope læringsopplegg i prosjektet NITOL. Prosjektet blir støtta av SOFF (Sentralorganet for fjernundervisning) i 1994, med lovnad også for '95.

Dei 4 samarbeidande institusjonane gav i utgangspunktet opne, nettverksbaserte studietilbod innan følgjande fagfelt og nivå:

Agder ingeniør- og distriktshøgskole, AID, tilbaud i første rekkje informatikk-kurs på grunn- og mellomfagsnivå, og tok hovudansvar for evaluering av prosjektet.

Stord lærarhøgskule, SLH, tilbaud spesielt pedagogisk retta kurs innan IT og andre skule-relaterte fag og emne, m.a. pedagogisk informasjonsvitskap på grunn-, mellom- og hovudfags-nivå (det siste i samarbeid med UiB).

Trondheim ingeniørhøgskole, TIH, satsa på kurs om drift og vedlikehald av edb-system og nettverk, utvikling av programvare for fjernundervisning og evaluering, administrasjon/bruk av elektroniske konferansar i fjernundervisning. Tilbyr grunn-, og mellomfag. Ønskjer i samarbeid med IFI/AVH også å gi hovudfagstilbod innan distribuerte datasystem.

Universitet i Trondheim, Institutt for informatikk (IFI)/AVH, tilbyr universitetskurs i informatikk på mellom- og hovudfagsnivå, og gir hovudfagsrettleiing.

Frå 1. august 1994 gjekk dei 3 nemnde høgskulane inn i den nye, nasjonale strukturen, som del av respektive Høgskolen i Agder (HiA), Høgskolen Stord/Haugesund (HSH) og Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST). Ein reknar med at NITOL-samarbeidet held fram med utgangspunkt i dei avdelingar som har etablert prosjektet. Til saman representerer dei 4 institusjonane eit variert fagmiljø med ulike spesialitetar, som kan kombinerast til nye, spennande tilbod med utgangspunkt i ingeniør-, lærar- og universitets-utdanning.


1.2 Erfaringar frå JITOL-prosjektet

1.2.1 Europeisk progam

Innan det europeiske DELTA-programmet (Development of European Learning through Technological Advance) sitt JITOL-prosjekt (Just In Time Open Learning) har nokre norske universitet og høgskular deltatt i utvikling og utprøving av fleksible læringsopplegg, basert på datateknologi og elektroniske nettverk. Føremålet har vore å prøva ut kurs-opplegg, rettleiing og samarbeidsformer mellom studentar ('learners'), lærarar ('tutors') og andre fagfolk ('professionals') innan nokre få, avgrensa område.

Forsøka i Noreg har særleg vore retta mot dei som utviklar og brukar læremiddel basert på ny teknologi ('Advanced Learning Technology Professionals', ALTP). Den første utprøvingsperioden ('First User Trials') gjekk frå oktober '92 til juni '93, basert på 3-4 kurs med svært avgrensa publikum. Andre utprøvingsperiode ('Second User Trials') blei gjennomført vårsemesteret '94. Her prøvde ein ut eit større utval av kurs, med fleire instruktørar og studentar enn i det første forsøket.

JITOL er prosjekt nr. D 2015 innan DELTA, blei starta 01.01.92, og blir avslutta 31.12.94. Hovudmålet med JITOL-prosjektet er å oppnå kunnskapar og erfaring gjennom forsøk og pilot-testing - med open læring, særskilt innan tre ulike fagområde:

Prosjekta blir kjørt i forsøk av ulik storleik og ved institusjonar i fleire land, og alle forsøka er konsentrert om nye måtar å distribuera kunnskap og læring på ved hjelp av ny teknologi.

1.2.2 Partnare i JITOL-prosjektet

  1. NEUROPE LAB, i ein 'international business park' ved Archamps, Frankrike (nær Geneve), har m.a. rolla som prosjekt-koordinator.

  2. Lancaster University, UK, er spesielt involvert i ALTP-forsøk, i evaluering og i program-teknisk utvikling

  3. Universite de Geneve, Sveits, koordinerer sveitsisk deltaking innan ALTP- og DSHT- områda i JITOL i forsøka, og bidrar ved evalueringa

  4. CNRS/IRPEACS, ved Ecully, Lyon, Frankrike, bidrar hovudsakleg i evaluerings- prosessen

  5. Uninova Instituto de Ciencas e Technologia, Lisbon, Portugal, arbeider med nettverk og små-skala forsøk innan ALTP

  6. DIDA*EL, Milan, Italia, bidrar i evaluering av JITOL

  7. The University of Namur, Belgia, står sentralt i evaluering og validering av JITOL

  8. RIKS, Research Institute for Knowledge Systems, i Maastrich, Nederland, er involvert i teknisk / programvare-utvikling

  9. LOGICA, Cambridge, UK, hadde ansvar for software design og utvikling (til ‘93)

  10. The Norwegian Ministry of Education, Research and Church Affairs, Oslo, Noreg, er kontraktspartnar for norsk deltaking i nettverks- og programvareutvikling, evaluering og ALTP- utprøving

  11. IFCAM, Institute de Formation du Credit Agricole, Paris, Frankrike, er sponsor og tilbyr utprøvings-arena for JITOL forsøk innan 'corporate training'

  12. Digital Equipment, Frankrike / UK, er sponsor og utprøvings-arena for JITOL forsøk innan 'corporate training', og bidrar til teknisk utvikling (til ‘93)
For fleire av partnarane på lista ovanfor, er der igjen fleire aktivitetar innan prosjektet, særleg gjeld dette Neurope Lab, Lancaster University, Universite de Geneve og Noreg, som alle deltar i minst 3 ulike 'work packages'.

1.2.3 Prosjekt-organisering

JITOL er delt i 7 'Work packages' (WP). Noreg er med i 4 av desse, men får også tilgang til resultata frå dei andre.

WP1
Jitol System Development Work, med hovedoppgåve å gi rettleiing med omsyn til passande programvare-val for brukarforsøka. Dette involverer elektronisk post og - konferansesystem, hypertekst og hypermediasystem og høvelege kunnskapssystem for ' the evolving knowledge base'. WP1 omfattar også ein del programvaretilpassing og -utvikling.
WP2
Evaluering, Testing and Validation of the JITOL project. Under WP2 er det blitt utvikla felles verkty, opplegg og metode for evaluering på 3 nivå: 1) JITOL's bidrag til det samla DELTA programmet, 2) prosjekt-evaluering, på tvers av test-områda, and 3) evaluering av ulike delar av JITOL, innan kvart test-område.
WP3
Pilot Testing for Advanced Learning Technology Professionals (ALTP). Dette består av brukar-forsøk med læring for profesjonelle brukar-grupper. Innan dette området foregår det to stor-skala forsøk, eit ved Lancaster (UK) og eit i Noreg. Elles foregår det fleire små-skala forsøk i nokre av dei andre deltakarlanda.
WP4
Pilot Testing on Diabetic Self-Help Therapy (DSHT), dvs. forsøk med kompetanseoppbygging for medisinsk personell, legar og sjukepleiarar, ved open læring. Denne delen av prosjektet blir leia frå Geneve/Archamps. Deltakarane kjem frå Sveits og hospital/institusjonar i Italia, Spania, og Frankrike.
WP5
Pilot Testing for Corporate Staff (CS), dvs. forsøk med etter- og vidareutdanning av tilsette i større føretak, i hovudsak ved IFCAM (Institute de Formation du Credit Agricole) i Frankrike og DEC (Digital Equipment Corp.) i Frankrike og Storbritannia.
WP6
JITOL Implementation and Marketability, dvs. marknads-føring av resultat og slutt- produkt frå prosjektet.
WP7
Project Management, med oppgåve å leia, planleggja og rapportera frå prosjektet, både til JITOL-partnarar, til DELTA-leiinga og til andre DELTA-prosjekt.

1.2.4 Erfaringar frå JITOL-samarbeidet

I den norske delen av JITOL-prosjektet gjekk dei 4 institusjonane (AID, SLH, TIH og UniT/AVH) saman med andre norske fagmiljø, inn for å utvikla kurstilbod som kunne høva til intensjonen om at det skulle vera attraktivt for "Advanced Learning Technology Professionals". Kursa var eit tilbod både for studentar og lærarar på dei 4 institusjonane, til Vaksenopplæringa ved Sjøforsvarsdistrikt Østlandet og til andre interesserte. Tilbodet omfatta etter kvart i alt 18 kurs. Eigen kurskatalog vart laga og distribuert i desember ‘93.

Kursa vart utvikla med stor vekt på bruk av informasjonsteknologi. Alle førelesningar og øvingar vart utvikla slik at dei kunne bli henta elektronisk via nettverk. JITOL-forsøket nytta seg av Winix-nettet, som hadde gode eigenskapar med omsyn til formidling av både tekst, grafikk, programvarer - og ikkje minst: norske bokstavar. (Winix var i utgangspunktet hovudgrunnen til at Norge vart invitert med i JITOL-prosjektet.) Konferansar vart oppretta, ein for læremateriell og ein for fagleg diskusjon innan kvart kurs. Ein ville prøva å skapa eit virtuelt, dynamisk læringsmiljø.

Kursa blei gitt våren ‘93 og våren ‘94. Omlag 50 - 60 registrerte deltakarar har vore innom kursa. Nokre av dei berre for å sjå, andre for å ta eksamen. Somme studentar brukte kursa for å oppdatere seg med omsyn til andre fag dei skulle ta eksamen i. Andre har vore innom utan å registrere seg, men har likevel rapportert at dei hadde god nytte av den kunnskapen som låg i nettverket. Det har difor vore ein variert bruk av den kunnskapen som vart lagt til rette for bruk i JITOL-forsøket.

Erfaringar frå prosjektet så langt, har vore svært gode. Deltakarane har rapportert at dei har likt svært godt å ha fridom til å kunne velja tidspunkt for å arbeida med fagstoffet. Den tekniske sida var enkel å bruke, og det var heller ikkje noko problem for deltakarane å få tilgang til nødvendig utstyr. Vidare har dei rapportert at dei likte denne måten å læra på. Det einaste nokre klaga på, var sin eigen innsats. Dei skulle gjerne ha brukt meir tid. Til dette er å seia at det krev noko sjølv-disiplin når studentar har fridom til å velja tidspunkt for eige studiearbeid. Samstundes skal det også nemnast at mange av studentane tok desse kursa attåt dei ordinære faga dei tok - eller medan dei var i fullt arbeid. Dette gjorde dei mellom anna fordi dei fann tilbod på andre institusjonar som dei hadde interesse for, men som ikkje vart tilbodne ved eigen institusjon. Mangfaldet som oppsto i dette samarbeidet mellom institusjonane opplevde deltakarane som svært positivt. Samanliknar ein eksamensresultata med resultata dei regulære studentane oppnådde, finn vi ingen påviseleg skilnad.

I tillegg til dei deltakarane som tok eksamen og såleis var studentar, har andre, mellom anna lærarar fra videregåande skular, rapportert at det var svært ‘kjekt’ å kunne kikke på dei faga som låg i nettet og på dei diskusjonane som oppsto. Nokre rapporterte at dei faktisk brukte kunnskapen både til å oppdatere seg sjølv og i førelesingane sine.

Skal ein summere opp, så ser det ut som om fleksibiliteten i eit slikt system har appell til svært mange. Dei positive tilbakemeldingane var så mange og så eintydige at dette talar for å halda fram med utviklingsarbeidet. Med dette som bakgrunn, såg ein difor eit potensiale i å utvikla eit ope, fleksibelt utdanningstilbod på universitets-nivå.