Hvordan foregår undervisningen?


Undervisningen foregår ved at læremateriell og øvingsoppgaver distribueres elektronisk via såkalte elektroniske konferanser. Det betyr at en må logge seg inn på lokal Winix-tjener, eller på tjenermaskin i Trondheim, Stord eller Grimstad via modem og Winix Remote for å overføre læremateriellet etter hvert som det produseres. Det mottatte læremateriellet foreligger f. eks. som Word-dokumenter som en kan lese direkte på skjermen, eller skrive ut på papir. De medfølgende øvingsoppgavene utføres og sendes til faglærer for ‘retting’ og tilbakemelding.

I tillegg til dette direkte arbeidet med læremateriellet vil det også foregå faglige diskusjoner på elektroniske konferanser (elektroniske oppslagstavler). Det opprettes to slike elektroniske oppslagstavle for hvert fag - en for distribusjon av læremateriell og en for faglige diskusjoner. I den sistnevnte av disse vil faglærer gi utfyllende opplysninger, hit kommer spørsmål fra studenter, og svar fra faglærer og andre studenter. På denne elektroniske læringsarenaen foregår diskusjoner studenter i mellom om alt fra vanskelige faglige tema, og til hva slags utstyr den enkelte bruker, og hvilke erfaringer en har med det aktuelle utstyret. Disse elektroniske konferansene er et felles sted hvor alle innleggene kan leses av alle etter samme prinsipp som "Ordet fritt"-spaltene i avisene.

I tillegg til de elektroniske oppslagstavlene foregår det også direkte kommunikasjon mellom lærer og elev via elektronisk post. Disse meldingene tilsvarer vanlig brev og kan bare leses av sender og mottaker. Innsending/retur av øvingsoppgaver foregår via elektronisk post.

NITOL legger i stor grad skriftlig kommunikasjon til grunn. For noen virker det uvant fordi de er vant med å kommunisere muntlig med lærere og kollegaer. Men nettopp øving i skriftlig framlegging er noe av det studentene føler som et stort savn når de kommer til prosjektarbeid, hovedfag eller i andre sammenhenger skal kommunisere med omverden. Også i arbeidslivet legges det svært stor vekt på evnen til å kunne kommunisere skriftlig. I en undersøkelse som A.S. King gjorde i 1987 om hva arbeidsgiverne la mest vekt på hos sine ansatte, viste det seg at av 28 kunnskaper/ferdigheter, så var evnen til skriftlig kommunikasjon den nest viktigste. Muntlig kommunikasjon kom på 4. plass. Gjennom NITOL-kursa innøves skriftlig kommunikasjon som en del av arbeidsforma.


Kurskatalog - innhold